skip to Main Content

برگزاری نشست آموزشی بررسی مشوق‌های مالیاتی در قانون جهش تولید دانش بنیان

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با هدف بررسی مشوق‌های مالیاتی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، نشستی را با حضور ابوالفضل باقری (عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور) و جمعی از فعالان صنعت لوازم خانگی برگزار کرد.

در ابتدای این نشست محمد فرهاد کیایی، عضو هیأت مدیره کانون ضمن خوش آمدگویی به حاضران، توضیحات مختصری را پیرامون قانون جهش تولید دانش بنیان و پتانسیل موجود برای استفاده از مشوق‌های مالیاتی این قانون در صنعت لوازم خانگی بیان کردند.

وی همچنین قانون جهش تولید دانش‌بنیان را فرصت بزرگی برای تحول در اقتصاد دانش‌بنیان کشور دانست. در ادامه ابوالفضل باقری، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با اشاره به ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مشوق‌های مالیاتی موجود در بند (ب) و بند (ت) این ماده را برشمرد. لازم به ذکر است يكی از مهم‌ترين مواد اين قانون ماده ١١ است كه هدف آن، جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.

در بند (ب) ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان به اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری یا مجوز فعالیت پرداخته شده است. در این بند آمده است: «ﻣﻌﺎدل ﻫﺰﯾنه اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ ﺳﻨﻮات آﺗﯽ ﺑﻪ ﺷرکت‌ها و ﻣﺆﺳﺴﺎت ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ اﻋﻄﺎء ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﻌﺎدل آن از ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻗﻄﻌﯽﺷﺪه ﺳﺎل اﻧﺠﺎم ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﺬﮐﻮر ﯾﺎ ﺳﺎلﻫﺎی ﺑﻌﺪ ﮐﺴﺮ ﻣﯽﺷﻮد.» این بند در سطح بنگاه با چهار هدف پوشش ریسک‌های فنی تحقیق و توسعه، توسعه فناوری‌های دیربازده و پرریسک به ویژه در حوزه‌های اولویت دار کشور، اهرم شدن منابع دولتی برای افزایش هزینه کرد تحقیق و توسعه بنگاه و جذب و توانمندسازی نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبه در تحقیق و توسعه شرکت‌ها، توسط قانون‌گذار تصویب شده است.

ابوالفضل باقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود نکاتی را پیرامون بند (ت) ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان بیان کردند. این بند با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نوشته شده است.

مواردی که در ادامه ‌می‌آید (جزء 1 و 2) به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی‌شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

  • جزء 1: حداکثر سی درصد (30%) سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک‌سی‌ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور.
  • جزء 2: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شرکت‌های مذکور در جزء (1) این بند در تأسیس یا افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری موضوع ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری موضوع بندهای (20) و (21) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1/9/1384 که فعالیت آن‌ها در تأمین مالی فناوری و نوآوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان به تأیید شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان رسیده باشد.

فرآیند اجرایی این ثبت‌نام و استفاده از این مشوق‌ها پنج مرحله دارد که عبارتند از:

1_ارائه طرح سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذار در چهارچوب تعیین شده به دبیرخانه (etebar14.ir)

2_ ارزیابی و تأیید طرح سرمایه‌گذاری توسط دبیرخانه

3_ ارائه اقلام هزینه‌کرد طرح سرمایه‌گذاری در اولین سال مالی پس از تأیید کامل سرمایة نقدی و هزینه‌کرد در طرح

4_ ارزیابی و تعیین هزینه‌کرد انجام‌شده در طرح سرمایه‌گذاری توسط دبیرخانه

5_ راستی آزمایی اسناد هزینه‌کرد سرمایه‌گذاری توسط سازمان امور مالیاتی و تخصیص اعتبار مالیاتی

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از قانون جهش تولید دانش‌بنیان و شرایط آن به سایت etebar14.ir مراجعه کنند.

Rate this post
Back To Top